Cytadele PBF

Niestety, nikt nie powie Ci czym jest FluxBB - musisz go poznać sam!

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2020-08-25 18:53:28

Messek
Mistrz Gry
Dołączył: 2020-08-25
Liczba postów: 20
WindowsChrome 84.0.4147.135

Ekonomia Cytadel

Wprowadzenie


By podbijać sąsiednie krainy potrzebujesz złota. Pieniądz przyda się także, gdy zechcesz bronić swojego ludu przed zewnętrznym zagrożeniem. Może chcesz po prostu rozwijać naukę w swoim kraju, albo zatrudniać najlepszych dyplomatów? Tak czy siak, do wojny i do pokoju potrzebujesz złota. Wprowadzenie do ekonomii Cytadel pozwoli Ci na zapoznanie się ze sposobami na wypchanie twojego skarbca po brzegi.


1. Podatki


Pierwszym stabilnym przychodem jakim będziesz dysponował od początku, jest podatek płacony przez ludność twojej osady. Podatkowi poborcy pobierają różnego rodzaju daniny - płacone w pieniądzu i w towarze. Na szczęście twoi urzędnicy towar mogą łatwo spieniężyć, przez co do twojej dyspozycji będzie jednostka płatnicza Cytadel - Złote Monety.


Możesz ustanowić wysokość podatków w zakresie:
brak - bardzo niskie - niskie - umiarkowane - wysokie - bardzo wysokie


Podatki ustalasz oddzielnie dla każdego ze swych terytoriów, i obowiązują one do odwołania (dopóki nie zmienisz ich wysokości, ludność będzie płacić zawczasu ustaloną).
Pamiętaj, że podatki mogą wpływać na wiele innych czynników - wyższe stawki utrudniają rozwój osady i zmniejszają zadowolenie, a niższe potrafią załagodzić potencjalne bunty i przyśpieszyć rozbudowę.
Bogatsze osady są w stanie płacić wyższą podstawę podatkową niż byle wioska. Dbając o rozwój osady i szybki wzrost liczby mieszkańców zapewnisz sobie wysokie przychody bez konieczności podnoszenia stawek.


Przy radykalnie niskich poziomach zadowolenia, populacja osady może odmówić zapłacenia Ci podatków. Jest to zazwyczaj preludium wybuchu rewolty, ale któż dopuszczałby do takiego stanu, prawda?


2. Produkcja


Rozpoczynając grę, będziesz musiał zadbać o szybkie zbudowanie bazy produkującej podstawowe dobra, których będzie potrzebować twój kraj. Duża część dóbr, które zostaną wyprodukowane w nadmiarze, będzie mogła być sprzedana.


Jako władca będziesz musiał podejmować decyzje, jakie dobra chcesz produkować - zapotrzebowanie na nie (a więc i ceny) zmieniają się z czasem. Skupiając się na produkcji żywności zarobisz mniej, ale będzie to dochód stabilny. Jeżeli zaobserwujesz jak inne kraje szykują się do wojny, to warto zainwestować w kuźnie i warsztaty płatnerskie. A rozprzestrzeniający się po Europie magicy będą potrzebować kryształów i klejnotów do swych eksperymentów.


Jeżeli zapotrzebowanie na dobra będzie większe niż ich produkcja, ich cena wzrośnie. Jeżeli jednak nastąpi nadprodukcja, to warto byś zainwestował w spichlerze i magazyny, by zatrzymać te dobra w kraju, i sprzedać je gdy pojawi się korzystna koniunktura.


Gdy zbudujesz budynek produkcyjny, zacznie on produkować dobra. Po uwzględnieniu konsumpcji w prowincji, dobra zostaną automatycznie sprzedane na Targu (jeśli go zbudowałeś), bądź jeśli nakazałeś je magazynować to zostaną złożone do istniejących magazynów. Rozkaz magazynowania obowiązuje tak długo, dopóki go nie odwołasz, bądź aż skończy się miejsce w magazynach (wtedy nadmiar będzie sprzedawany).


Niektórych dóbr nie da się magazynować bez opracowania stosownych technik. Musicie przygotować solarnie, by mięso mogło zostać sprzedane jako zakonserwowane. Niewolnicy potrzebują nadzorców, więc nie sprzedając ich ryzykujesz buntem niewolniczym i ponosisz koszty pilnowania ich.


3. Handel


Sprzedawanie swoich dóbr kupcom na targu to dopiero podstawy. Możesz podpisać traktat handlowy z innym władcą, który sprawi że wasi kupcy będą preferencyjnie traktowani przez celników. Takich traktatów możesz podpisać co najwyżej 5 (nie da się preferencyjnie traktować większych ilości kupców, chyba że jesteś potęgą handlową). Traktaty łączą kraje szlakiem handlowym. Im bardziej dbacie o taki szlak, tym większa szansa uzyskanie premii do dochodów. Szlak handlowy rozpoczyna się w prowincjach posiadających najwyżej rozwinięty budynek odpowiadający za handel, chyba że traktat ustali co innego.


Jeżeli przez twoje terytorium przebiega cudzy szlak handlowy, możesz nałożyć na niego cło w wysokości minimalnej 0,2%. Uważaj, gdyż zbyt wysokie cło sprawi, że kupcy będą szukać drogi omijającej twoje włości, a wtedy szlak stanie się mniej opłacalny dla krain które wiąże szlak handlowy, a także sam niewiele zyskasz na takim rozwiązaniu. Możesz jednak tworzyć dzięki temu korzystne umowy międzynarodowe. Pamiętaj, że szlaki handlowe które są pod stałą opieką władców i w które chętnie oni inwestują, mogą wytrzymać wyższe cła.


Działając na polu handlu i będąc władcą aktywnie wspierającym kupców, zdobędziesz Punkty Przewagi Handlowej - możesz wykorzystywać je do inwestowania w poprawienie swojej wiedzy o handlu (odkrywanie technologii wspierających handel), w ulepszanie odporności wybranych szlaków handlowych na negatywne wpływy ceł, albo zwiększanie korzystnych premii działających na szlak. Punktów Przewagi Handlowej możesz używać zgodnie ze swoją wyobraźnią, a efekty takich działań mogą być zaskakująco dobre bądź rozczarowująco nijakie.


4. Działania wojenne


Na wojnę trzeba pieniądza, ale i można na wojnie zarobić. Zdobycie stolicy przeciwnika pozwala na złupienie jego skarbca (chyba że pomyślał o jego ewakuacji), zdobycie magazynów pozwala przejąć składowane tam dobra. Możesz pojmać część jego ludności, by spróbować wykorzystać ich jako niewolników, możesz łupić domy arystokratów. Wszystko zależy od tego, jak bardzo nie zależy Ci na opinii międzynarodowej.


5. Działania specjalne


Po to właśnie powołujesz Złodziei na służbę. Możesz wysyłać ich by kradli złoto, technologie i plany. Możesz opłacać rozbójników na czyichś traktach handlowych w zamian za stosowną część ich łupu - to samo tyczy się piratów. Możesz mieć udział w organizacjach przestępczych, budować faktorie handlowe na obcej ziemi (i przejmować tamtejsze zakłady i gildie), możesz też inwestować w wyprawy łowców niewolników, bądź tych którzy próbują odnaleźć drogę na wschód by sprowadzać stamtąd przyprawy bądź jedwab. Ta gałąź przychodów jest najbardziej ryzykowna, ale i najbardziej zależy od kreatywności twoich pomysłów.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
cesarstwodracarianskie - majsterkowaniediy - pandeum - koty - playyourgame